Friday, February 13, 2015

AWAK, AWAK KAT MANA? [Cerpen]


Awak, awak kat mana?


WAKTU sudah berganjak. Hari sudah petang dan suasana di kawasan sekolah mula sunyi. Nana menggeliat kecil. Buku-buku dimasukkan ke dalam beg. Dia sudah tidak larat untuk meneruskan ulang kaji. Lagipun, hari sudah lewat.
      Sudah menjadi kebiasaan buat Nana belajar sendiri setelah habis waktu sekolah. Tidak selesa berada di rumah kerana bising dengan bunyi tangisan adik kecilnya yang baru lahir. Tahun ni, dia bakal hadapi peperiksaan penting. Jadi dia perlu bertungkus lumus. Dia perlu buktikan pada ahli keluarganya bahawa dia tidak lemah.
      Sebaik saja Nana menapak keluar daripada kelas, dia dikejutkan dengan kehadiran seorang pelajar perempuan. Pelajar itu asyik menunduk dan merenung padanya. Nana menjadi tidak keruan.
      ‘Apahal minah ni?’ Langkahnya menjadi semakin laju meninggalkan gadis itu sendiri.
      “Nana…”
      Gulp! ‘Macam mana dia tahu nama aku?’
      Kali ini Nana tidak lagi berjalan tapi dibukanya langkah seribu. Lari!


“ADUH! Mana aku letak benda alah ni. Hesh!”
      Begnya diselongkar. Tidak cukup daripada itu, laci mejanya turut diselongkar. Nana menggaru-garu kepala. Buntu.
      “Oit! Nana, kau cari apa?” tegur Efa.
      Nana terdiam. ‘Takkanlah aku nak cakap yang aku tercicir benda ‘tu’. Malulah aku.’
      “Erk, tak ada apalah. Diari aku tercicir kut. Tak jumpa.”
      “Oo, diari aje pun. Ingatkan apa.”
      Melihatkan Efa yang sudah berlalu ke tempat duduk belakang, Nana terus menghela nafas lega. Efa suka sangat ambil tahu hal orang lain. Dia bukannya boleh dipercayai sangat.
      Nana menghalakan pandangan ke luar tingkat.
      Tergamam.
      “I… itu gadis semalam,” bisik Nana sendiri.
      “Nana…” Gadis yang berambut panjang itu memanggil namanya. Nana menelan liur. Dia cuba menumpukan perhatian pada buku latihannya. Sapu tangan merah jambunya dikeluarkan dan diselitkan di celah tudung sekolahnya. Berharap agar gadis itu tidak mengenalinya.
      “Awak… awak kat mana?”
      Oh, sungguh mendayu. Nana mula menggigil hinggakan Cikgu Ruby masuk pun dia tidak sedar.
      “Nana, awak kat mana?”
      Suara itu masih kedengaran. Nana meletakkan kepalanya di atas meja. Tidak sanggup untuk memandang gadis itu.
      Pap!
      “Ottokae! Hantu!!” Dek kerana terkejut, habis terkeluar bahasa Korea yang dia belajar daripada Kwang Soo jiran sebelah rumahnya..
      “Hantu?!”
      Nana mengangkat kepala laju. Alamak!
      “Erk… hai Cikgu Ruby. Ehehe…” Mata Cikgu Ruby sudah mencerlung ke arahnya. Lebih seram jika dibandingkan dengan gadis semalam. Dengan gaya melenggang, CIkgu Ruby berjalan mengelilingi Nana.
      “Hai? Kamu ni dah lupa? Sekarang kelas Cikgu Ruby, okey. Bahasa Korea diutamakan, faham!”
      “Fa… faham. Annyeoung haseyo, teacher.”
      “Awak… awak kat mana?”
      Suara itu masih lagi kedengaran. Nana berpaling, gadis itu sedang tersenyum padanya. Parah!
      “Good, good. By the way, apa yang awak takutkan, Nana?”
      “Cikgu Ruby, the outside.. I see… ghost girl! Me not lie.
      Cikgu Ruby ketawa kecil. “Oh my god! What wrong with your English my dear? Lagipun hantu? Mana ada hantu siang hari, Nana. Dah, buka buku teks English Kpop! Kita sambung kisah hati Ruby dilanda todak.”
      Nana mengeluh.
      Dia berpaling ke arah tingkap. Gadis itu sudah hilang. Siapa dia?


“AWAK… awak kat mana Nana? Janganlah lari…”
      Jangan lari? Huh! Nana semakin melajukan langkahnya. Dia tidak akan berhenti berlari. Takutlah! Hinggakan ke kedai buku gadis itu mengikut Nana. Nana berlari sekuat hati biarlah tercabut kaki sekalipun yang penting dia jauh daripada gadis tersebut. Sudahlah rupa menyeramkan panggil namanya pun mendayu-dayu.
      Nana terbongkok-bongkok di depan rumah kecil. Melepaskan lelah. Entah bila masanya dia sampai di situ pun dia tidak perasan. Bunyi selipar bersentuhan dengan tanah mengejutkan Nana. Nana berpaling. Hah! Terkejut. Gadis itu sudah berada di depannya.
      “Nana… kenapa awak lari?”
      Perlahan-lahan gadis itu mendekat. Nana berundur.
      “Awak… awak nak apa, hah?”
      Tiba-tiba senyum gadis itu berubah sinis.
      “Hash, Aulia. Tangkap dia!!” arah gadis itu.
      Mendengar saja arahan itu, Hash dan kembarnya Aulia terkocoh-kocoh menghampiri Nana. Semput dibuatnya dek kerana tubuh mereka yang agak ‘comel-comel’. Hash dan Aulia memegang erat lengan Nana. Nana terkesima. Siapa mereka?
      “Hei, lepas! Kau nak apa, hah?”
      “Saya? Nama saya Wanie. Saya cuma nak kasi ni aje dekat awak.”
      Anak patung disuakan kepada Nana. Eh?
      “Macam mana patung ni boleh ada dekat awak? Saya dah puas cari benda ni.”
      Wanie memandang Nana dengan hujung mata. “Inilah manusia. Orang panggil dia buat dek aje. Sudahlah kita ni tak kenal dia boleh pulak nak main sorok-sorok. Ingat kita ni ada banyak masa kut.”
      Hah? Nana tercengang. “Maksud awak?”
      “Hesh, takkanlah awak tak dengar saya panggil awak. Saya tanya awak kat mana? Awak tak jawab. Mujurlah ada cikgu Korea tu, kalau tak sampai ke sudahnya saya tak kenal awak, Nana,” terang Wanie.
      “Oo… erk, maaf. Saya tak tahu. Apa-apa pun terima kasih sebab jumpa anak patung ni. Tapi… awak ni siapa dan macam mana awak tahu nama saya?”
      “Saya?”
      “Iyalah, awak datang sekolah tak pakai baju sekolah. Awak bukan student kat sekolah tu ke?”
      Wanie ketawa kecil. “Saya sebenarnya anak Mak Cik kantin kat sekolah. Lagipun, saya baru habis SPM. Hah, cuba awak tengok kaki patung tu, ada nama awak kan? Jadi, jangan pelik sangatlah.”
      Persoalan Nana terjawab. Mati-mati dia fikirkan Wanie tu hantu. Huh!
      “Hash, Aulia! Sudah-sudahlah tu main. Bagi balik anak patung tu dekat mak cik Nana.”
      Sekali lagi Nana tercengang. “Mereka ni siapa?”
      “Dia orang ni anak-anak saudara kembar saya. Minta diri dulu ya, Nana?”
     "Awak, awak, kat mana? lalalaaa..." Wanie terus menyanyi. Macam sedap pula lagu tu.
      

No comments:

Post a Comment